Nou projecte en curs.
Texto en castellano
Veure tots els articles del Mosaic Ibèric en aquest bloc
Articles relacionats amb el Mosaic Ibèric publicats a Putxinel·li
Veure tots els articles del Mosaic Ibèric en aquest bloc
Articles relacionats amb el Mosaic Ibèric publicats a Putxinel·li
Gegants vells d'Olot. Museu dels Sants. |
Sants per vestir. Museu de Sant Roc, de Lisboa. |
Objectes a la Feria de Ladra de Lisboa. |
Una dinàmica que
ha anat clarament a favor del fenomen festiu i popular, el qual ha trobat com
qui diu el seu humus perfecte per arrelar, florir i créixer. El resultat és el
Mosaic Ibèric: un mosaic curiós, bellugadís i ple de color, carregat de
sinèrgies i de contradiccions, una verdadera xarxa de trets comuns i diversos
que es creuen, es combinen i es separen per a l'alegria de tothom, i el
desesper d'uns quants, que voldrien més homogeneïtat i més rigor seriós pel que
fa a l'esplai i l'esbargiment dels ciutadans. Però la paradoxa de tot plegat és
que en el conreu del mosaic, hi participen totes les instàncies socials de la
Península, siguin populars o elitistes, riques o pobres, d'esquerres o de
dretes, sigui l'Església, l'Exèrcit, la societat civil, el cos de policia o la
Guàrdia Civil. A Portugal passa el mateix, potser amb menys furor
exhibicionista, com si la franja occidental de la Península gaudís d'una àuria
de temperament que llima els excessos i potencia el pudor. Però tot i la
suavitat dels perfils, el paisatge registre la mateixa frenètica i variada densitat
de festes, costums i curiositats folklòriques. Un denominador comú ibèric que
troba, en aquesta tendència irreprimible a la impostació local, un dels seus
trets més singulars, curiosos i atractius.
Pessebre Barroc de Laguardia, Vitoria. |
Totes aquestes
característiques es superposen i creen la complexitat extraordinària del Mosaic
Ibèric. Aquest encotillament geogràfic format pel mar i el Pirineu, fa que es
pugui parlar d'un espai obert però 'tancat', en el sentit teatral de les seves
dinàmiques d'impostació, de manera que el mosaic sencer es converteix en una
mena de gran teatre en el que l'acció dramàtica, en comptes d'estirar-se en el
temps, com normalment ocorre, s'expandeix en l'espai. Cosa que explica aquesta
excitació que senten alguns turistes sensibles quan entren al país per
carretera per alguns dels ports pirinencs, ja que saben que a cada racó que
s'aturin, els espera una escena diferent d'una gran representació que no té ni
final ni començament, però que els entusiasme d'allò més. Clar que a vegades hi
ha vaga d'actors, o es fonen els ploms i els focus no funcionen, o les tarimes,
els decorats i els vestuaris simplement s'han cremat o no estan encara a punt,
però si la representació falla en un punt, i el turista té prous energies per
ser tossut, en trobarà de seguida una altra ben a prop, de manera que mai la
decepció triomfa sobre el gaudi.
Vull aclarir que
aquesta teatralització del mosaic no sempre és activa. La major part de l'any
és passiva i s'expressa a través de l'arquitectura, l'urbanisme dels barris
vells, els museus i allò que mana el calendari. Una anticipació preciosa de la
realitat ibèrica és el Poble Espanyol de Barcelona, una indicació molt precisa
i honesta feta per uns arquitectes visionaris de per on anaven els trets del
futur. En el seu moment va ser això, una visió premonitòria feta des del marc
adequat: una Exposició Universal, la del 1929. Per això el present sempre ha
posat problemes a l'actual Poble Espanyol, convertit en una arqueologia del
fenomen turístic, que només interessa als especialistes i historiadors
d'aquesta indústria: allò que volia ser el Poble Espanyol el 1929, ara ho són totes les ciutats
del país, per no dir del món, de manera que els turistes no necessiten pujar a
la muntanya de Montjuic per trobar-hi allò que volen trobar: ho tenen a qualsevol
cantonada del seu hotel, siguin a la ciutat que siguin.
Finestra de Melisendra. Palau de la Aljafería, Saragossa. |
Teatralització
del Mosaic que no s'ha de veure com un defecte ni com un fet que s'hagi de
menysprear, sinó tot al contrari, un element més que intervé en la coloració
del conjunt, sense que condicioni en absolut el normal desenvolupament de les
festes ni dels diferents ritus col·lectius de la ciutadania. Una constatació nostra
que s'explica per la mirada aèria i de conjunt que estem donant al Mosaic
Ibèric des d'aquesta introducció.
Ninot del Museu de les Fogueres d'Alacant. |
Perquè la veritat
és que la població ibèrica acudeix als seus actes participatius sense manies i
sense timideses. No importa que hi hagi gent de fora o que part del públic
sigui estranger, al contrari, sempre seran benvinguts, ja que inconscientment
signifiquen més entrades venudes i més caixa a les botigues. I una oportunitat
fantàstica d'amplificar els fets i els actes exhibits. Exemples notoris són la
Setmana Santa a Andalusia, d'un èxit local i mundial sense parió, o la de
Calanda, amb els seus arcaics tambors, que desperten l'admiració de mig món. O les mateixes Falles de València. I
així tantes altres cites del calendari. Per això es pot dir que la Península
constitueix un cas excepcional de vibració popular i colorit festiu, gens
disminuït pel turisme, ans el contrari, excitat per ell, però sense que l'acabi
de condicionar del tot. Simplement, l'element local guanya en cosmopolitisme i
la impostació exhibicionista s'eleva pels núvols, això sí, per a l'alegria de
tothom.
La Tía Norica de Cádiz. |
D'entrada, una
evidència: a través de la seva exaltació, triomfa la varietat. Aquesta és la
gran riquesa del Mosaic, de la que viuen els seus habitants -i que enamora als
visitants. Un beuratge del que aquestes pàgines en volen beure, sense posar
límits ni cap ordre al conjunt, deixant que la meravella ens captivi, el
disbarat ens exciti i la geografia ens transporti. Com els viatges que es feien
abans en carruatge però sense carro ni cavalls, ben pujats al tren i als
autobusos de línia, o en vaixell quan hem d'anar a alguna illa.
Si ens vols
acompanyar, lector, seràs molt benvingut.
No hay comentarios:
Publicar un comentario